Blogserie Conflicten

Hoe kan het dat een ruzie uitloopt in een stevig conflict? Waardoor maakt vertrouwen plaats voor wantrouwen? Welke fenomenen en patronen doen zich voor in een sociaal conflict? Hoe voorkom je dat het uit de hand loopt en wat kun je doen het op te lossen? Kun je leren van conflictsituaties en kunnen ze bijdragen aan persoonlijke groei en ontwikkeling?

Deze blogserie beschrijft vanuit verschillende invalshoeken over conflicten. Door dit blog te volgen kun je leren over conflicten en stappen die je kunt zetten in de richting van goede oplossingen. Ook kun je ontdekken hoe conflicten een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het ontwikkelen van jezelf, je relatie of je organisatie: Leerzame wrijving!

 

Alle artikelen in de Blogserie Conflicten

  • 9. WhatsApp-scalatie

    WhatsApp is een heel handig medium om met elkaar contact te leggen en afspraken te maken. Praktisch en snel. Maar ruzie maken en conflicten uitvechten kun je beter nooit op WhatsApp doen: voor je het weet is het geëscaleerd. Lees de Do's en de Dont's.

  • 8. Een kwestie van karakter - niets menselijks is ons vreemd!

     Als er iets is misgegaan, dan zoeken we een verklaring hiervoor vaak in de omstandigheden en vinden we vooral dat het niet aan ons eigen karakter of onze eigen intenties ligt. Behalve als een ander fouten maakt. Dan ligt het niet aan de beroerde situatie, maar is zijn karakter er debet aan: "Hij is

  • 7. Het hek en de dam

    Ruzies en conflicten kunnen zich vaak een tijdje in een bepaald stadium bevinden, waarin er een zekere mate van evenwicht is tussen de inbreng van beide partijen. Intuïtief weten alle betrokkenen hoe ze zich moeten gedragen. Maar door één of andere gebeurtenis kan er toch een escalatie of provocatie

  • 6. Feit en emotie: een verwarrende knoop

     In een conflict lopen feiten en emoties vaak door elkaar. Daarnaast worden dezelfde gebeurtenissen vaak op een heel verschillende manier ervaren of geïnterpreteerd door de betrokkenen. Ieder met zijn eigen waarheid, ieder met zijn eigen kijk op de zaak. Is er één waarheid? Wie heeft gelijk?

  • 5. Gelijke munt: over betalingsverkeer in sociale relaties

    In het ontstaansmechanisme van sociale conflicten speelt vaak de factor 'gelijke munt' een rol. Als de één iets vervelends zegt of doet, dan doet de ander dat vaak op een zelfde manier terug.

    Gaat de ander een stapje verder, dan kun jij eigenlijk niet anders dan dat ook doen. Een kwestie van balans

  • 4. Yeah, ik heb een conflict!

    Een conflict ervaren we vaak als lastig en bedreigend, als een energievreter. Om die reden willen we een ruzie het liefst vermijden of zo snel mogelijk uit de wereld helpen (zand erover). Lukt dat niet, dan kunnen we het soms heel lang negeren, door net te doen of het er niet is.

    Maar zou een confl

  • 3. Trapje af- Trapje op: over escaleren enzo

    Een misverstand, een onschuldige onenigheid gaat over in een fikse ruzie en voor je het weet ga je rollebollend over straat en 'geniet' de hele buurt of de hele afdeling mee. Hoe verloopt dat proces en welke stappen hierin zijn er te herkennen?

  • 2. Zo zijn we niet vertrouwd!

    Jarenlang samenleven of samenwerken en dan... een soms ogenschijnlijk kleine aanleiding en voor je het weet is het vertrouwen naar de Filistijnen. "Jij ook altijd met je....!"; "moet jij nodig zeggen, kijk eerst eens naar jezelf...!"; "jij wilt nooit....!"

    In conflictbesprekingen vliegen dit soort

  • 1. Van kabbelend beekje naar een niets ontziende vloed.

     Een eenvoudige ruzie kan ontaarden in een enorm conflict. Ongekende krachten kunnen vrijkomen tijdens dit uiterst dynamische proces van escalatie. Daar waar het eerst nog gezellig is met leuke onderonsjes op de werkvloer, kan er door een reeks kleine incidenten, van alles in gang gezet worden. Stek

Mediation Sneek
Westereems 14
8602 CR  Sneek
0515 - 707098
06 - 19057276
 

MfN Registermediator PNG 72dpi

 

logo rvr

Hightrust